Friday, December 16, 2011

RInNdU !!!

RIndu arwah atok...~~
diam x diam..dah 7 tahun atok MENINGGALKAN kami semua...

suatu petang...
menduduki peperiksaan SSRA tahun 6 ... last paper...
ayah dtg ambil dari sek,,then ayah diamm jer,,,muke ayah dah merah padam *menahan tangis*
dan tiba2 ayah ckp..`aina,,atok dah xda~'(aku pun tercengang _x pasti atok belah mana n terkejut sbb dua2 atok sgt sihat selama ni)...
ayah pun bwa motor dengan sgt laju,,bila lampu merah ayah jalan ,,,bila lampu hijau ayah berhenti...(awas pada sesiapa yang memandu ketika fikiran tidak menentu)..psst,,aku baru sedar kebenarannya,,,`abah kesygn ayah dah `x da'~~

bila sampai kampung dengan bpakaian sekolah ,,,,aku jumpa sepupu..n tany,,,`ko sedih x?` (sebb aku x rasa sedih lagsung.mgkin aku tidak lah serapat atok dengan abg ku y sulung )..
...jenazah ade dirumah lagi,,sbb atok hembuskan nafas terakhir waktu petang,,,jadi kebumi jenazah belah pagi

keesokan paginya...
ramai tetamu yang dtg.....menziarahi jenazah,...waktu tu,,aku x sempat menatap wajah atok untuk kali y terakhir,,,(sbb ramai sgt y dtg...SUBHANALLAH...hadirin yang menziarahi memenuhi segenap ruang rumah dan halaman ...antara yang hadir,,,pelajar tahfiz,kumpulan2 jemaah tabligh yang kebetulan berada di surau kg.,menteri melaka dan saudara mara dan ramai lagi....sehinggakan imam y mentalkinkan jenazah terpakse berdiri di atas tembok disebabkan kehadiran ramai tetamu*luar jgka*)...

ketika jenazah diusung keluar dari rumah,,,,,aku sempat menjengah keadaan ruang rumah,,,aku lihat ayah menangis hinggakan jatuh terduduk,,,ibu saudara ku pula,,,pengsan kerana hiba yang teramat(mana x nya khilangan bapa tercinta,,,bapa yang menddik,,memberi kasih syg sepenuh hati kepada anaknya sudah tiada lagi....)
SEMOGA ALLAH MENGASIHIMU ATOK,,,

pada wktu tu juga bapa saudara aku(NORAZLAN BAKAR),,abg sulung aku(MUHD ALIF IHSAN) tidak sempat mengiringi jenazah atok...bapa saudara ku ketika itu berada di INDIA dalam usaha DAKWAH dan abg aku berada di MESIR dalam menuntut ILMU..
*SEMOGA USAHA KALIAN DLM MENCARI REDHA ALLAH MEMUDAHKAN SEGALA URUSAN NYA DI SANA KELAK.AMIN.*

selang beberapa hari,,,,,aku mengetahui secara detail tentang pemergiannya...waktu pagi dalm jangkaan 11-12..
ketika itu ayah ade bersama dengannya..atok jatuh tands*x silap aku-y pasti atok terjatuh*....kemudian ayah mengangkatnya dan dibawa ke katil......
kata ayah..atok ketika itu masih sihat ..
kata nenek atok berbisik pada nenek."mah,,,ko jaga lah anak baik2"...dan mengatakan bahwa ajalnya sudah hampir...sempat nenek aku memarahi atok aku...kata nenek ...waktu tu,,,atok sediyh,,,,kerana atok tak sanggup melihat ayah dan anak2 yang lain menguruskannya...

lanjutnya.....disebabkan atok jatuh,,,ayh membawanya ke hospital..
aku tahu serba sikit je sbnrnya,,,=)

cuma...aku terpana apabila ayah menceritakan bahawa..ketika atok merasakan dirinya akan dijemput IZRAIL ...serta merta atuk menyebut "ALLAH!ALLAH!ALLAH!ALLAH! sekuat hti dan berulang kali sehingga kan,,,,nurse2,,doc yang mendengar kalimat terakhir atok, hiba ...*seigt aku atok sempat membaca doa mempermudahkan URUSANnya DISANA,,,*

sebenarnya,,,amat sukar untuk menghadapi SAKARATULMAUT....tatkala itu IMAN dan TAQWA merupakan neraca penimbang antara MATI dalam keadaan IMAN atau SEBALIKNYA..

walaupun kehilangn atok......kehadirannya disisi sentiasa ade, walaupun sudah bertahun ARWAH meningglkan kami,,,,
RINDU ATOK...TAWA ATOK...GELAGAT ATOK...SEMUANYA~~


“Ya Allah! Ampunilah dia .. berilah rahmat kepadanya, selamatkanlah dia (dari beberapa hal yang tidak disukai), maafkanlah dia dan tempatkanlah di tempat yang mulia (Surga), luaskan kuburannya, mandikan dia dengan air salju dan air es. Bersihkan dia dari segala kesalahan, sebagaimana Engkau membersihkan baju yang putih dari kotoran, berilah rumah yang lebih baik dari rumahnya (di dunia), berilah keluarga (atau istri di Surga) yang lebih baik daripada keluarganya (di dunia), istri (atau suami) yang lebih baik daripada istrinya (atau suaminya), dan masukkan dia ke Surga, jagalah dia dari siksa kubur dan Neraka.” [174]

AMIN



1 comment:

Post a Comment

 
;